Artikel

ERNST LANGHOUT & THE HONES
Parties, Battles & Tragedies
Fusie van folk en avonturisme
door Hans van Deelen


Ooit gestart met traditionele Ierse volksmuziek en daarna via new wave in de redelijk comfortabele stoel van het singer/songwriter-genre terecht gekomen: Ernst Langhout heeft op het muzikale vlak al heel wat gezien en meegemaakt. Zijn zilveren jubileum als muzikant zet hij luister bij met een terugkeer naar de bron, Op zijn nieuwe cd Parties, battles en tragedy beleeft een aantal ierse klassiekers een tweede jeugd. Zij het dat zijn insteek nu op een wat andere leest geschoeid is. 'Toen ik zo'n 25 jaar geleden kennis maakte met Planxty en The Dubliners, werd ik gegrepen door enerzijds de mystiek en anderzijds het heel wezenlijk aardse. Exotisch, maar tegelijkertijd ook dicht bij huis. En verschrikkelijk breed: van verstilde ballades tot dik feest. Van beiden hou ik in het dagelijkse leven ook. Het is ook toch wel terug naar de wortels. Met de groep Haggis speelde ik die kwart eeuw geleden heel traditionele Ierse volksmuziek. Ik heb daarna van alles en nog wat gespeeld. Dreef ook mee op de golven van de tijd. Dan was iets een paar jaar leuk, maar het ebde na verloop van tijd weer weg. Maar de liefde voor Ierse muziek heeft altijd stand gehouden. Ook het andere repertoire wat ik breng -ik hou me de laatste tijd bijvoorbeeld ook veel bezig met liederen in het Fries -heeft wel een Ierse slag meegekregen. Een bepaalde lyriek, desnoods tegen het naïeve aan, zit er steeds in vervat. Bevlogenheid is belangrijk, een absolute graadmeter. Wat me enorm aantrekt, is om samen te spelen met mensen die uit totaal verschillende muzikale disciplines komen. Peter Zijlstra {viool, bas) en ik komen beide uit de folkhoek. Gitarist Johan Keus is een muzikale kameleon, die alles een kleur geeft die erbij past. Hij speelt rustig een Afrikaans getint gitaarloopje in een puur traditioneel Iers lied. Waardoor het een ander gezicht krijgt en ook de link wordt gelegd die tussen zoveel volksmuziek bestaat. Hoe langer je met muziek bezig bent, des te meer je in de gaten krijgt hoe klein de verschillen tussen al die muziekculturen eigenlijk zijn. Koos van der Velde, de drummer, komt uit de metal, jazz en fusion. Hij vindt het spannend om te kijken wat hij in de folkhoek kan doen.

De cd doet het heel behoorlijk. Aan de ene kant bevat hij een tamelijk eigenwijze opvatting van folk, maar aan de andere kant ligt hij toch ook wel weer goed in het gehoor. Dus kon hij ook best Plaat van de week op Radio Friesland zijn, die zich richt op een min of meer gemiddelde luisteraar. Ik verwacht niet binnenkort op M TV te staan, maar de zaken gaan toch heel aardig. Het meest gewaagde nummer op de cd is de overbekende doedelzak melodie 'Scotland the brave'. De Leeuwarder Courant gebruikte al meteen het woord banaal. We wisten toen we het opnamen dat het door een flink aantal mensen zou worden beschouwd als een niemendalletje. Maar zo zien we het zelf absoluut niet. Het is een heel eerlijke versie. We hebben er veel lol in om dat nummer te spelen. Ik vind die melodie al van kleinsaf aan mooi. AI improviserend kwamen we uit bij een versie die allerlei muzikale Ingrediënten bevat, maar naar ons idee volledig recht doet aan het origineel. Er zijn van die bands die met een overbekend nummer een grap uithalen, maar daar kun ie ons in geen geval op betrappen. Wat me op dit moment zo bevalt aan het spelen met The Hones is dat iedereen vrij omgaat met z'n muzikale ruimte. Vroeger met Haggis deden we zoveel mogelijk moeite om te lijken op onze illustere voorbeelden. Wat dat betreft ben ik nu echt 25 jaar verder.'

[vorige pagina]