Ernst
Langhout
Kwaadheid
en suggestieve beelden als inspiratiebron
We koesteren
ze niet echt in Nederland, de zangers-met-gitaar die er niet voor terugschrikken
om het publiek via hun songteksten te confronteren met talloze bittere
waarheden, Veel singer/songwriters heeft ons land nooit gekend, Sterker
nog; solo-artiesten die het risico liepen om aangezien te worden voor
een wereldverbeterende of melancholieke liedjesschrijver deden er alles
aan om dat etiket maar niet opgeplakt te krijgen. Zoniet Ernst Langhout,
Friese folkie van het eerste uur, die na een horizonverbredende new wave-carriere
nu de oude folkdraad weer heeft opgepakt:"Nee hoor, ik schaam me
niet om mezelf "singer/songwriter" te noemen. Ik voel me in
eerste instantie iemand die liedjes maakt waarvan de teksten net zo belangrijk
zijn als de muziek,"
Begonnen met Keltische
folk in Haggis, daarna een koerswijziging richting stevige maar melodieuze
pop met The Visitor, en nu zanger met een boodschap... Is Ernst Langhout
soms ergens kwaad om geworden? "Jazeker, ik maak me kwaad om wat
er nu in Oost-Europa en Rusland gebeurt, om de gevolgen van Tsjernobyl
en om de Golfoorlog, en die kwaadheid resulteert bij mij altijd wel in
een songtekst. Ik kan niet te lang blijven rondlopen met beelden van de
ellende om me heen; dan voel ik me zo machteloos. Ik heb altijd het gevoel
dat ik er iets over moet zeggen. Misschien word ik wel extra hard geraakt
door de brute botheid van vervuilde industriële gebieden of van smerige
grote steden omdat ik zelf zo landelijk woon, midden in de Friese weilanden
in een oude boerderij. Als ik dan 's avonds een schitterende zonsondergang
zie, en ik hoor de vogeltjes fluiten, en ik kijk naar het journaal, waar
ik dan zie hoe ze elkaar in wat vroeger Joegoslavië was aan het afmaken
zijn, dan is het toch logisch als ik door dat grote contrast denk: "Jezus
Christus, wat willen die mensen daar, en wat denken ze op zo'n manier
te bereiken?" Toen ik in april 1991 een benefiettoer deed door de
besmette gebieden rond Tsjernobyl was wat ik daar zag de meest zwarte
ervaring van mijn leven. Daar moest ik dan ook heel snel een song over
schrijven."
ECOLOGISCHE
PUINHOOP
Die
song werd Tears In The Snow, één van de meest indrukwekkende
nummers op Ernst Langhouts tweede solo-cd The Eye Of The Cyclone, die
halverwege dit jaar verschenen is. Maar zijn connecties met Rusland en
Oost-Europa dateren van veel verder terug. Ernst:: "In maart 1987
ben ik metThe Visitor naar Leningrad geweest, op uitnodiging van mensen
uit de plaatselijke muzikale underground. Bij één van de
optredens die we daar toen deden was ook iemand van een milieubeweging
uit Gorki, Die heeft mij later gevraagd voor de Rock For Clear Water-tocht
langs de Wolga, en voor de Tsjernobyl-toernee, Bij allebei de tochten
zijn tv-ploegen geweest om documentaires te maken over de gigantische
ecologische puinhoop die is aangericht Die rivier is één
van de zwaarst vervuilde ter wereld, en in het gebied rond de kerncentrale
begint de ware omvang van de ramp zich nu pas af te tekenen" Wat
ik in Tsjernobyl gezien heb, heeft me echt bijna gevloerd
. Ik heb
daar in een kinderziekenhuis gespeeld voor patiëntietjes waar van
me verteld werd dat de helft over vijf jaar dood zou zijn. Ik ben in een
stad waar alle kinderen al aan bloedarmoede lijden, en die eigenlijk compleet
ontruimd zou moeten worden, maar waar ze pas de helft van de bevolking
ergens anders hebben kunnen onderbrengen. En ik heb dumpplaatsen van radioactief
materiaal gezien waar een stralingsniveau van 5.000 milliröntgen
heerst. Die plaatsen worden bewaakt door mensen die daar blootstaan aan
een straling met eenzelfde kracht alsof er elke tien minuten een röntgenfoto
van hun hele lichaam wordt gemaakt.
MANDOLINETJES
Het
zijn de Bulgaarse Bisserov Sisters en hun vaste begeleiders het Trio Traki
die aan Tears In The Snow een authentiek Oosteuropees tintje geven. Hun
muziek is een oude liefde van Ernst. "AI toen ik in The Visitor speelde
luisterde ik graag naar Bulgaarse muziek, maar ook naar Indianenmuziek
en allerlei andere soorten etnische muziek. In die tijd was ik de Keltische
folk die ik in Haggis speelde helemaal uit het oog verloren. Ik deed ook
niks meer met de folkrock die ik in de groep Manacle Trust heb gespeeld.
Maar opeens begon Killing Joke me op te vallen, en de eerste platen van
R.E.M., waar plotseling mandolinetjes in opdoken. Daarna kwam de folk
stap voor stap terug. Toch had ik niet het idee dat ik per se folk wilde
gaan spelen toen ik met mijn solocarriere begon. Ik wilde eigenlijk Visitor-achtige
liedjes brengen met alleen zang en twaalfsnarige gitaar. Maar dan kom
je er vánzelf achter dat zo'n poprepertoire daar niet geschikt
voor is. Als je dan naar andere songstructuren zoekt, kom je al heel snel
uit bij de folk. Zeker als dat, zoals bij mij, nou eenmaal de muzieksoort
is waarin je voor het eerst hebt leren spelen. Je grijpt dan ook weer
terug ót- ! oude helden, en voor mij zijn dat Dylan, Christy Moore,
Planxty en Richard Thompson. Toen ik in 1988 begon te werken aan mijn
eerste solo-cd, SONGS, klonk ik dus alweer behoorlijk folky. Inmiddels
vond ik het ook geen punt om mezelf weer "folkmuzikant" te noemen.
Dat was halverwege de jaren zeventig wel even anders; toen was de scene
mij te benauwd geworden. Ik neem nu ook weer traditionals op. Op Songs
heb ik een versie van Raggle Taggle Gypsies gezet die ik kende van Planxty.
En op The Eye Of The Cyclone staat een cover van Polly On The Shore, een
nummer dat ik ooit heb gehoord op een hele oude plaat van Martin Carthy.
Trouwens ook één van mijn voorbeelden, al zal ik nooit zo
leren gitaarspelen als hij!"
DROOMBEELDEN
Protestsongs,
etnische klanken en traditionals: Ernst Langhouts cd's lijken onmiddellijk
geclassificeerd te kunnen worden als folkalbums Maar zijn platen bevatten
ook met minder makkelijk te doorgronden teksten. Bespiegelingen? Filosofieën?
Mystieke beelden? Wat moeten we bijvoorbeeld denken van een nummer als
Memories Of The Ages? "Ja, Ik heb Inderdaad twee soorten nummers.
Ik schrijf songteksten die vrij sociaal gericht zijn tegen een bepaald
onrecht in de wereld, en ik heb teksten die verslag doen van beelden,
droombeelden die ik ooit had. Memories Of The Ages is zo'n songtekst die
heel associatief tot stand is gekomen. Het begon met het idee dat er een
bepaald patroon van herhaling zit in grote gebeurtenissen door de hele
geschiedenis heen. En op zo'n idee ben ik dan misschien wel gekomen doordat
ik een foto van het Amerikaanse Witte Huis zag, of van zo .n groot Stalinistisch
bouwwerk, en dat ik toen dacht: "Hé, die oude Aztekenkoningen
hadden net zulke pompeuze tempels of paleizen, en dat waren ook van die
totalitaire heersers!" Zo'n idee schrijf ik dan heel snel op in een
boekje, en daar laat ik het weken of maanden onaangeroerd. Toen ik die
eerste versie van de tekst later nog eens las, deed die opeenvolging van
gebeurtenissen me denken aan een reeks herinneringen die iemand zou kunnen
hebben Zo kwam het element van reïncarnatie erbij. Ik heb de tekst
toen herschreven, en er een tweede deel en een refrein aan toegevoegd.
Ik geloof niet zomaar botweg in reïncarnatie. Ik heb niet het gevoel
dat je als een complete persoonlijkheid opnieuw geboren wordt in een nieuw
wezen; dat lijkt me tamelijk zinloos. Maar ik denk wel dat er bepaalde
elementen van je terugkomen in de cyclussen, de spiralen waarin de geschiedenis
zich voortbeweegt. Kijk, de geschiedenis reïncarneert wel: in essentie
gebeuren er steeds dezelfde dingen, en die onderliggende gebeurtenissen
lijken wel een eigen leven te leiden. Ik denk bijvoorbeeld niet dat Stalin
het Stalinisme heeft gemaakt, maar dat een dergelijk idee toch al lag
te broeien, en dat het hem heeft gebruikt om zichzelf te verwezenlijken.
En als ,Ik hij het niet was geweest, dan was het wel een ander..."
Maar The Eye Of The
Cyclone bevat meer at songs met moeilijk te doorgronden teksten. Ook de
titelsong is behoorlijk enigmatisch. Ernst: "De tekst van The Eye
Of The Cyclone is er typisch zo een die ik zelf na verloop van tijd stukje
bij beetje beter ga begrijpen. Je zitten veel elementen in die ik opschrijf
zonder dat ik me afvraag wat ze betekenen. Pas ben ik er achter dat de
rode draad in die tekst het idee is dat ieder individu overeind moet zien
te blijven in een wereld die aan alle kanten aan hem zuigt en trekt. Er
zijn altijd mensen of bewegingen die jou met hun voorgekooktte ideeën
in hun invloedssfeer willen krijgen. Dat bedoel ik met die ene zin: "They're
only the the ghosts of prefab existence". En ze willen allemaal:
"to challenge your command". Met "command" bedoel
ik: ik sta hier, ik handel vanuit wat ik denk en voel, en niet vanuit
een standpunt dat anderen me op willen dringen. "Nou
kan ik dergelijke ideeën wel heel droog opschrijven, maar dat zou
ik dan in zinnen van niks doen. Dan open ik liever met "Vou were
standing in a field of strange vision..." Dat roept voor mij de goede
sfeer op; het maakt een songtekst interessant als er beelden in zitten
die van links naar rechts en van
boven naar beneden schieten."
DRIE
TALEN
Als songteksten
voor Ernst zo belangrijk zijn, waarom schrijft hij dan in het Engels.
Ontgaat zijn Nederlandstalige publiek dan niet te veel? "Nou, in
Nederland zijn ze niet zo tekstgericht. Ze luisteren hier meer naar de
muziek, staan meer naar je gitaar te kijken. Vorig jaar ben ik in Amerika
geweest voor optredens in de CBGB in New Vork en in Austin, Texas. Toen
merkte ik dat ze daar veel meer belang hechten aan je teksten. Na afloop
van een optreden kwamen er daar soms mensen naar me toe die zeiden: "Thank
you for the poetry!" Overigens is het niet zo'n bewuste keuze van
me om in het Engels te schrijven. Kijk, ik heb in wezen drie talen tot
mijn beschikking voor gebruik in verschillende situaties. Fries is voor
thuis, in Friesland. Tot mijn zesde jaar sprak ik alleen maar Fries. We
hadden geen televisie; ik kwam met geen enkele andere taal in aanraking.
Toen ging ik naar school, en daar leerde ik Nederlands; de spreektaal
voor, zeg maar, de "bredere communicatie". Engels leerde ik
pas goed door de Engelstalige volksmuziek; de eerste muziek die ik speelde.
Dat is dus van meet af aan voor mij de taal van de muziek geweest. Daar
schreef je je teksten in. Ik hou ook erg van Engels, omdat het twee levende
varianten heeft. Nummers die ik vanuit een folkmind schrijf klinken erg
Brits, en een lied zoals No Clean War; een protestsong tegen de Golfoorlog,
klinkt erg Amerikaans. Die tekst heeft typisch Amerikaanse zinnen zoals
"Fuck your new order", die gewoon in dat nummer thuishoren.Het
kan trouwens best zijn dat ik nog eens teksten in het Nederlands of in
het Fries zal schrijven. Ik zeg nooit "nooit"! Eén Fries
nummer heb ik al op m'n naam staan. Dat heb ik speciaal geschreven voor
een optreden op een Friestalig festival. Friese teksten lijken me Iinteressanter
dan Nederlandse, want er wordt op dit moment al erg veel in het Nederlands
geschreven. Er zijn nu ook best de nodige Friestalige acts. Behalve Reboelje
(theatrale folkrock met een Crime + The City Solution-karakter, B.O.)
heb je de singer/songwriters Pieter Wilkes en Doede Bleeker. Die laatste
wordt ook wel "de Friese brulkikker" genoemd; hij brengt een
beetje cabaretachtige, harde schreeuwfolk met humor. En folk heeft het
in Friesland natuurlijk altijd erg goed gedaan. Je had vroeger groepen
als Farmers Union en Irolt, en nu zijn er Trio HeIl en Pigmeat. Hoewel
ik zelf natuurlijk "serieuze" folk maak, hou ik best van die
grappige muziek van Pigmeat. Naast mijn solowerk maak ik ook nog een beetje
luchtiger folk in The Hones; een bandje waarin ik samenspeel met Chris
Kalsbeek en Gerrit Breteler. We doen Ierse traditionals, sea-shanties,
a-capella-nummers en een paar eigen liedjes in het Fries. Chris en Gerrit
begeleiden mij ook op "The Eye Of The Cyclone", en bij live-optredens.
Chris speelt harp, mandoline, mandola en bouzouki; Gerrit, die ik nog
ken uit Haggis, speelt viool, accordeon en tin whistle.
MODERN GELUID
Naast
deze folkmaten speelden op Ernsts laatste cd ook twee oud-Weekend At Waikiki-
leden mee. "Er is wel gesuggereerd dat VAN-Records ontzettend veel
geld heeft besteed aan de opnamen, maar zo ruim was het budget helemaal
niet. We hebben 20 dagen kunnen werken in een goed geoutilleerde studio.
Oké, dat was uitstekend, maar dat heb je ook nodig. Nou ja, de
Bisserov Sisters en Trio Traki zijn uiteraard betaald, maar alle andere
muzikanten kregen alleen hun reiskosten vergoed. Het geld dat ze er in
steken, verwachten ze toch ook wel weer er uit te halen, neem ik aan.
En laten we wel wezen... er is ook weer meer belangstelling voor folk
in Nederland de laatste tijd. Ik sta ook niet helemaal in m'n eentje als
singer/songwriter. Je hebt Richard Cameron uit Groningen, die ik zelf
wel goed vind, en je hebt The Watchman; die is echt klasse! En als je
kijkt naar het succes van iemand als Luka Bloom, met wie ik me toch ook
wel verwant voel, dan denk ik toch dat de toekomst er niet zo slecht uitziet!"
Door: Bert Osnabrug
[vorige
pagina]
|