Recensie

ERNST LANGHOUT & JOHAN KEUS:"Dylan Yn It Frysk "
(Marista MCD7112)
(CD/12 nummers)

Zanger Ernst Langhout en gitarist Johan Keus presenteerden op zondag 30 mei 2004 de langverwachte CD ‘Dylan yn it Frysk’. De Engelstalige teksten van de beroemde Amerikaanse zanger en gitarist Bob Dylan zijn door de Friese dichter Harmen Wind vertaald in het Fries. De Friese stichting Afûk kwam op het idee om een band uit de eigen provincie te benaderen om de Dylan nummers in het Fries uit te voeren. Dat “Dylan yn it Frysk” meer dan geslaagd is stelt men aanstonds bij de eerste beluistering vast. Eerst werd de de stichting Afûk, Marius de Boer, de voormalig zanger van de Friese band Reboelje benaderd. Marius kon de opdracht niet aanstonds aanvaarden en stelde voor om het aan Ernst Langhout te vragen. Ernst reageerde onmiddelijk zeer enthousiast en vroeg aan Johan Keus om het project samen met hem vorm te gaan geven. ”Dylan yn it Frysk”, bevat 12 nummers die allen door de Fries dichter Harmen Wind in een zingbaar Fries werden vertaald.

Ernst Langhout neemt de zangpartij voor zijn rekening terwijl Johan Keus de arrangementen maakte en de meeste nummers inspeelde. Voor een aantal nummers werd beroep gedaan op gastmuzikenten om de klankkleur voller te maken en de liedjes een sterkere muzikale ondergrond te geven. Zo kregen ze medewerking van de zangeressen Jannie Brandsma, Jitske Drayer en Dale, violist Hans Battenberg en drummer Koos van der Velde. Door de kennis van de originale Dylan-nummers is het voor de luisteraar ook mogelijk om de Friese songs te verstaan. Daarnaast krijgt de luisteraar, door de benadering van Ernst langhout en Johan Keus, in feite 12 nieuwe goedklinkende songs. Dit originele project geeft weer een andere dimensie en invulling aan het repertoire van Bob Dylan en toont zeer goed aan dat de muziek van Dylan wereldmuziek is die een universeel karakter heeft en niet gebonden is aan de originele tekst van Bob Dylan. Daarnaast valt het zeer goeie vertaalwerk van Harmen Wind op die naar de geest en sfeer vertaalde en rekening hield met de melodielijn.

Nummers:
De Tiden Feroarje
Skulplak Foar De Stoarm