Recensie

ERNST LANGHOUT & JOHAN KEUS:"Dylan Yn It Frysk "
(Marista MCD7112)
(CD/12 nummers)

Oentsjerk - Zanger Ernst Langhout en gitarist Johan Keus presenteren op zondag 30 mei de langverwachte cd ‘Dylan yn it Frysk’. De presentatie heeft plaats in Stania State in Oentsjerk en begint om 15.30 uur. Langhout en Keus, bijgestaan door enkele gastmuzikanten die ook op de cd meespelen, verzorgen deze middag een live-optreden en geven daarmee het startsein van hun tournee door Friesland. De Engelstalige teksten van de beroemde Amerikaanse zanger en gitarist Bob Dylan zijn door de Friese dichter Harmen Wind vertaald in het Fries. De Friese stichting Afûk kwam op het idee om een band uit de eigen provincie te benaderen om de Dylan nummers in het Fries uit te voeren. Met dat doel werd contact opgenomen met Marius de Boer, voormalig zanger van de Friese band Reboelje. Marius kon wegens tijdgebrek geen gehoor geven aan het verzoek. Hij stelde voor om Ernst Langhout in te schakelen, die heel enthousiast reageerde’. Op zijn beurt vroeg hij Johan Keus om het project samen met hem vorm te gaan geven. Het eerste exemplaar wordt aangeboden aan Bob Dylan. Langhout en Keus hebben Bob Dylan uitgenodigd aanwezig te zijn bij de presentatie. Indien de heer Dylan niet aanwezig kan zijn, laat het duo hem een exemplaar toekomen via de post.

De nummers voor de cd ’Dylan yn it Frysk’ werden door Ernst opgenomen en gemixt in de Landscape studio in Gauw. Johan Keus maakte de arrangementen en heeft de meeste nummers ingespeeld (gitaar, bas en percussie). Voor een aantal nummers hebben Langhout en Keus gastmuzikanten uitgenodigd om de arrangementen in te vullen. Zo kregen ze medewerking van de zangeressen Jannie Brandsma, Jitske Drayer en Dale, violist Hans Battenberg en drummer Koos van der Velde. Onder de bandnaam 'Rûzjend yn ‘e wyn' spelen deze muzikanten tevens tijdens de presentatie, waarbij ook bassist/violist Peter Zylstra de gelederen komt versterken. De cd ‘Dylan yn it Frysk’ wordt landelijk uitgebracht door Marista Records uit Dronrijp.

© Internet Courant van Sneek - 23/05/2004

[vorige pagina]